Sananen sanataiteesta

Tänään verkkotyöpajan aiheena oli sanataide. Luento tuntui minusta irralliselta asiayhteydestään, vaikka se olikin sisällöltään tärkeä. Päätin googlettaa työpajan jälkeen, mitä se sanataide oikeastaan on – koska tätä en luentojen avulla saanut itselleni aukeamaan. Lyhyt etsintä ja muutamalla sivulla seikkailu sai minut nyökkimään hyväksyvästi. Tämähän on ihan tuttua asiaa ja sitten tajusinkin, miten päivän ja kurssin teemat nivoutuivat yhteen sanataiteen kanssa. Ehkä lähdin ajattelemaan sanataidetta käsitteenä liian monimutkaisesti?

Löytämistäni määritelmistä pidin eniten siitä, miten sanataiteen ammattilainen Annamari Typpö avaa sen käsittelemällä sanaa ja taidetta erikseen. Ymmärsin hänen määrittelynsä perusteella sanataiteen olevan tavoitteellista leikittelyä sanoilla. Tavoitteena voi olla vaikkapa rohkaistuminen, eheytyminen tai asioiden jäsentyminen. Ammatillista näkökulmaa sain lisää Vahvikkeen sivuilta, jossa oli avattu konkreettisia esimerkkejä tavoista hyödyntää sanataidetta asiakkaiden kanssa. Meidän verkkotyöpajassa kerroimme toisillemme voimalauseemme, kirjoitimme voimauttavia runoja sekä pitkin kevättä olimme toteuttaneet omassa tiimissä lukupiiriä.

Sanoista voi hakea voimaa, olivat ne sitten runomuodossa tai muuten kirjoitettuja. Tänään verkkotyöpajassa oli yhtenä tehtävänä kirjoittaa toisen itseään kuvaavasta kolmesta sanasta vaikkapa runo tai pieni tarina. Parini kanssa loihdimme aikaan toisillemme runot. Askartelin ne myöhemmin Canvalla kortti-muotoon.

En ole aiemmin osallistunut lukupiiriin. Tai viralliseen lukupiiriin. Työkaverin kanssa keskustelemme usein lukemistamme kirjoista ja suosittelemme niitä toisillemme. Lukumakumme on hyvin samanlainen, mutta toisinaan heitämme sekaan haastavampaakin luettavaa. Onhan tämäkin tavallaan eräänlainen lukupiiri, vaikkemme sitä mitenkään virallisesti olekaan niin ajatelleet. Keskustelen myös mielelläni lukemistani kirjoista muiden kanssa, erityisesti niiden herättämistä tunteista.

Kevään aikana oli jokaisen tiimin määrä lukea yksi tai useampi teos ja jakaa sen herättämiä ajatuksia muille muutaman lukupiiri tapaamisen aikana. Tänään verkkotyöpajassa pohdimme lukupiirityöskentelyn antia. Se oli hyödyllistä, sillä tiimit olivat lähestyneet tehtävää eri tavoin.

Parhaimmillaan yhteinen lukukokemus avartaa omaa näkemystä ja saa jäsentämään asioita toisin. Voisin hyödyntää lukupiiriä myöhemmin opiskeluissa tai asiakastyössä, mutta tällöin on hyvä muistaa seuraavat seikat:

  • luoda selkeät ohjeet
    • mikä tai mitkä kirjat luetaan
    • aikataulu ja mahdollinen lukuvastuun jakaminen
  • varmistaa aikaa lukemiselle
  • huomioida rajoitteet
    • mahdollisuus ääni- tai e-kirjaan
  • pelkkä lukeminen ei ole pääasia
    • hyödynnä osallistujien omat kokemukset
    • tehkää tehtäviä yhdessä
    • keskustelkaa kirjan herättämistä tunteista

Lähteet:

Typpö, A. Sanataide pähkinänkuoressa. Saatavissa: https://eilabertta.fi/blogi/mita-on-sanataide

Vaara, T. 2021 Luento ja verkkotyöpaja aiheesta Sanataide.

Vahvike. Sanataide. Saatavissa: https://www.vahvike.fi/fi/sanataide