Mitä kuuluu? Aina hyvä alku keskustelulle ja toimii vuorovaikutuksen parantajana, kun todella kuuntelet, mitä toisella on sanottavaa. ,mutta Vältä jos…
Kuukausi: huhtikuu 2021
Tunteiden tulkkaamista
Alkuvuodesta pohdimme opinnoissamme kiintymyssuhteita. Opin tällöin itsestäni paljon. Suurimpia oppeja oli ymmärrys siitä, miksi tunteiden näyttäminen ja niiden käsittely on…
Digisti ja asiakaslähtöisesti?
Tänään oli erittäin innostava ja ajankohtainen verkkotyöpaja ohjauksen digitaalisista mahdollisuuksista. Olen itsekin työssäni ohjannut ikäihmisiä verkon välityksellä ja näen tässä…
Ihana, kamala yhteistyö
Olen tehnyt vuosia töitä erilaisissa monialaisissa ja moniammatillisissa työyhteisöissä sote-alalla. Se on mielestäni yhtälailla työn paras puoli, että toisinaan myös…
Asiakas vai organisaatio?
Omassa työssäni palvelutarpeen arvioinnissa kohtaan toisinaan köydenvetoa siitä, kumpi palvelut lopulta määrittelee. Asiakas vai organisaatio? Arviointi perustuu aina asiakkaan omaan tavoitteeseen…
Vuorovaikutuksen 10 käskyä
Tehdessäni unelmakarttaa törmäsin Partioaitan asiakaslehdessä artikkeliin, jossa oli tehty muistilista vaeltajalle. Olen kuunnellut ja lukenut ahkerasti erilaisia teoksia, joissa käsitellään…
Ryhmän ohjausta eri näkövinkkeleistä
Sosionomi-opintojeni aikana minua on kiinnostanut tarkastella sosiaali- ja terveysalojen eroavaisuuksia siten, kun ne minulle kokemukseni kautta näyttäytyvät. Ohjaaminen on yksi…
Pohdintaa ryhmässä toimimisesta
Eilisellä luennolla oli aiheena ryhmän psyykkisen turvallisuuden rakentuminen ja elementit sekä erilaiset roolit ryhmässä. Aihe on mielenkiintoinen ja tärkeä, sillä…
Unelmakarttaa rakentamassa
Sysäys unelmakartan rakenteluun tuli työelämämentorimme kautta. Hän suositteli tutustumaan kyseiseen työkaluun ja tekemään sellaisen, jos se tuntuu omalta. Ensin suhtauduin…
Voiko vuorovaikutus onnistua?
Arto Mustajoki käsittelee kirjassaan Väärinymmärryksiä – Miten voisimme puhua ja kuunnella paremmin? nimensä mukaisesti vuorovaikutuksen sudenkuoppia, mahdollisuuksia ymmärtää väärin tai…